Artikler / Styr stressen

Styr stressen

Mindfulness Instruktør og Coach Magda Bazuin
 
Stress hjælp!
 
WHO siger i deres forudsigelser af hver fjerde vesterlænding i år 2020 vil være ramt af stress, angst eller depression. Danmark er et uland, når det kommer til at forstå mange slags sygdomme, og stress er så afgjort en af dem. Alle synes at have en holdning og mening om, hvad stress er, og hvordan det skal håndteres, men meget få ser det hele menneske og endnu færre forstår kompleksiteten i stress. Og fordi stress er så komplekst og meget individuelt, kan vi ikke bare lige sådan, som vi plejer, finde en kur, en vaccine eller en enkelt løsning, der lige fikser det.
 
I USA har mindfulness MBSR forløbet masser af år bag sig med stor succes for stress, angst og depressionsramte.
 Vi sender folk til lægen med deres fysiske symptomer, som kan være mavesmerter, trykken for hjertet eller værste fald hjertesmerter, spænding i brystet, astma anfald, udslæt, hovedpine, søvn problem og meget andet. Og lægen kigger på de fysiske symptomer og behandler dem efter bedste skøn. Men psyken og alle de tanker, der har været med til at skabe de fysiske symptomer, forholder lægen sig som regel ikke til.
 

 Det gør til gengæld psykoterapeuter/psykologer, som efter bedste evne prøver at hjælpe klienten til at finde en årsag til, at folk ikke kan klare presset. Og psykoterapeuten/psykologen lytter og lytter og prøver sammen med patienten/klienten at sætte ordene i en sammenhæng for at finde en årsag og i bedste tilfælde at hjælpe til at få øje på nogle dårlige vaner, gamle mønstre, der kunne være skyld i, at det kom til stress og i bedste tilfælde at give klienten/patienten nogle nye gode ressourcefyldte strategier i stedet for de gamle, der ikke virkede.
 Og måske blive lidt klogere på, hvorfor de handler som de handler.
 
 Men meget ofte udelades kroppen her. Og selv om mange psykologer bruger mindfulness teknikker, så glemmer de, at ikke alt behøver at få sat ord på. Nogle gange er det i stilheden gennem kroppens blide iagttagelse fra åndedrættet og fra hjertet, at vi kan få de største erkendelser om os selv. Når vi lærer at møde alt og alle sider i os selv med accept, nysgerrighed og stor venlig kærlighed. Fordi vi er unikke hver især, fordi vi er fantastiske hver især og fordi vi hver især ejer alle de redskaber, vi skal bruge. Nogle gange skal vi skal bare have hjælp til at pakke dem ud.

 Vi behøver ikke altid forstå, men vi har brug for for at lære at håndtere det, vores liv gør ved os på godt og ondt uden at gå i stykker af det.Stilheden kan være fantastisk healende.


 
Men hvad er det egentlig, der får folk til at bryde sammen nærmest på samlebånd af stress, af udkørthed med mange både fysiske og psykiske symptomer? De nyeste tal siger at over 500.000 er ramt akut og hertil kommer så alle de, der bare lige har fået nogle enkelte symptomer. Det værste er, at mange børn og unge også rammes.

 Krop og sind hænger sammen.


 
I Kybernia arbejder vi med det hele menneske. Hos os er man aldrig bare et nummer i rækken. Og på mange måder er det egentlig ganske simpelt, hvilket Jon Kabat-Zinn’s forskning i MBSR også viser. Vores reflekshjerne med åndedræt, fordøjelse og hjertet hænger direkte sammen med vores følelseshjerne og vores oplevede erindringer.
 Så når vi blidt og stille gennem reflekshjernens reflekser, lærer vores sind at kende og dets måder at reagere på, kan vi faktisk ganske blidt gennem så simpelt (og alligevel kompleks en ting) som åndedrættet begynde at binde alle knuderne i vores tråde op igen. Vi kan lære, at vi til enhver tid har de værktøjer, der skal til for at styrke og helbrede os selv, hvis vi har tålmodigheden, hvis omverdenen og arbejdspladsen giver os lov.
 


 Vi har i kroppen så mange fantastiske veje til at heale vores sind. Gang på gang har jeg oplevet, hvordan ganske få gange med træning i åndedrættet og blide kropsbevægelser kan begynde at skabe store forandringer ikke bare i krop, men især i sind. Især når vi får værktøjer til at forstå os selv og sammenhængen mellem krop og sind.

 

Og vi er ikke vores tanker og følelser og heller ikke vores krops symptomer. De er bare øjebliksbilleder, der prøver at vise os en vej. Men hvor vi vælger at gå hen, er helt op til os selv. Det kræver bare, at vi får øje på det lille valg, der ligger gemt i hvert øjeblik. At vi lærer at betragte, give slip og ikke mindst, at der er altid meget mere, der virker i os end der ikke virker.
 
6 små input til dig
 

Prøv det næste stykke tid, at starte din morgen med fuld bevidsthed. Stræk din krop og kom til stede. Mærk, hvad det er for en dag, du er vågnet til. Uden at dømme, uden at bedømme, bare betragt. Har du tid, så træk vejret 5-10 min. med fuld fokus på kun at trække vejret, intet andet.
 
Læg små pusterumspauser ind i løbet ad dagen. Når du henter mere kaffe, printet i kopimaskinen, går på toilettet, inden du går ind til møde osv. Stop op mærk dit åndedræt, hvor er det henne, bare betragt uden at bedømme. Tag en dyb indånding helt ned i maven og gå så videre.
 
Hav ikke ambitioner for hele dagen, men del dagen op i små bidder, så du tager en bid ad gangen. Denne morgen vil jeg være nærværende, denne frokostpause, i det næste gøremål osv.
 
Glem alt om meditation, hvis du har børn, lige når du kommer hjem. Men indfør i stedet nedgearingstid, hvor alle falder til ro, finder sig selv igen efter en travl dag. Sæt rolig musik på. Læg dig på gulvet. Invitér til at gå ned i gear, til at samtale stille og roligt. Sidst men ikke mindst skulle du få 15 min. til en meditation så gør endelig det, men ikke mere. Meditation må aldrig være en stressende “skal/burde” ting.
 
Når du lægger dig på puden om aftenen, så spol lige dagen igennem. Slip det, der kan slippes. Fejr det, der kan fejres. Sig tre ting højt, du er taknemmelig for eller skriv det ned. Skal du huske noget, så skriv det ned. Og brug nu åndedrætsfokus til at forberede dig på, at det er sovetid, Slip dagen og gå roligt ind i søvnen. Intet tv, ingen iPads og ingen computer i soveværelset før sengetid. Husk dit åndedræt afspejler dit sind og når sindet strammes, strammes åndedrættet. Vær blid ved dit åndedræt, lær det at kende, respektér det og pas godt på det.


 
Og pas godt på dig selv. 
 

Kybernia | CVR: 27769152 | Hæsumvej 74, 9530 Støvring  | Tlf.: 7178 6626 | mail@kybernia.dk